Thursday, January 29, 2009

BONSAI biasanya menjadi bahan yang cantik untuk meng hiasi laman rumah anda.
Manifestasi daripada bonsai yang disifatkan pokok renek yang menawan, memberi ilham tersendiri kepada penggubah bunga (hidup atau tiruan) untuk menjadikannya gubahan tersendiri dan seolah-olah bonsai tiruan.


Bagi pemilik kedai bunga Cempaka Sari Flora, menga badikan ‘popiary’ atau bonsai gaya keinggerisan, Khaty Hanita Ngalim menyatakan proses menggubah bunga itu amat ringkas dan senang dipelajari.

“Menghasilkan seni gubahan bonsai, seseorang itu perlu mengeluarkan kreativiti yang ada dalam dirinya selain mesti rajin mencuba untuk mencari kelainan.

“Oleh kerana ‘popiary’ semakin popular sedangkan cara menggubahnya memang senang, saya bersedia mengajar suri rumah atau mereka yang berminat mengisi masa senggang untuk gubahan ini.

“Saya sedang berusaha mengadakan kelas bagi mereka yang ingin mempelajari pelbagai teknik lain untuk gubahan bu nga,” katanya.

Bekas eksekutif di sebuah syarikat swasta terkenal ini berasakan keputusannya meninggalkan jawatannya yang di buat tiga tahun lalu tidak silap justeru bidang perniagaan lebih mendorong minatnya.

Mengakui minatnya yang mendalam dalam bunga-bungaan menyebabkan dia memanfaatkan kemahiran itu untuk masa depannya.

“Dalam apa saja bidang yang diceburi, yang terpenting adalah keseronokan ketika melakukannya. Macam saya, terlalu meminati bidang gubahan bunga dan berusaha se baik-baiknya untuk menjadikannya bidang komersial yang boleh menjamin masa depan.

No comments:

Post a Comment